Mennyire hatékonyak a munkahelyi biztonsággal foglalkozó értekezleteitek? Csak formalitás vagy tényleg sikerül is érdemi munkát végezni? Hasznos lehet egy munkahelyi biztonsággal és egészséggel foglalkozó bizottság felállítása, amelyben a vállalat minden részlege képviselteti magát. Ők azok, akik a saját területükön a munkavédelem szószólói lehetnek és a számukra nyújtott képzéseknek köszönhetően magabiztosabban felismerhetik a potenciális veszélyeket és azokat jelezhetik a felelős vezetőnek vagy munkabiztonsági szakembernek.

Itt találhatsz 5 olyan tippet, amely segíthet abban, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a csapatodból.

1. Határozzátok meg a bizottság célját

Kezdjétek a legelejéről és állapodjatok meg abban, hogy mi is valójában a munkabiztonsági bizottságnak a feladata. A szabályozási kötelezettségen kívül miért is vagyunk itt? Milyen valós értéket jelenthet a bizottság a vállalat és, ami még fontosabb, annak munkavállalói számára? A célok kijelölésével minden tag számára értelmet nyer a közös munka és ez kijelöl egy irányt, amelynek mentén valami nagyszerű érhető el. Ha még nem határoztátok meg a célokat, akkor fogjatok neki a következő találkozón. Állj egy tábla mellé és hagyd a kollégákat, hogy megosszák a gondolataikat. A végén pedig állapodjatok meg olyan célkitűzésekben, amelyek realisztikusak és elérhetőek. Kezdjetek kisebb célokkal, és ahogy az idő telik úgy haladjatok a nagyobbak felé.

2. Rotáljátok a résztvevőket

Törekedjetek a sokszínűségre. Egy munkahelyen sokféle feladat, pozíció és szakmai háttér van együtt. Fontos, hogy a munkavédelmi bizottságban minden terület képviselve legyen és a beosztottak-menedzsment arány is jó legyen. Törekedjetek arra, hogy 2-3 évente rotáljátok a tagokat, így biztosítható az, hogy mindenki, akit érdekel, lehetőséget kapjon arra, hogy közvetlenül részt vehessen a bizottság munkájában. Továbbá, minél több ember kerül bevonásra a bizottságba, annál többen tudnak a munkahelyi biztonság és egészség legfontosabb ügyeiről.

3. Készüljetek fel a találkozóra időben

Az értekezlet napirendjét érdemes pár nappal korábban összeállítani és megküldeni a tagoknak, hogy mindenki megfelelően felkészülhessen. Így a résztvevők lehetőséget kapnak arra is, hogy bármilyen további fontos témát javasoljanak. A jó napirendnek része kell, hogy legyen a teljes találkozóra, illetve az egyes napirendi pontokra szánt időkeret.

Próbáljátok meg a találkozókat rendszerességgel szervezni, például minden hónap első keddjén és ezeket 1 évre előre rögzítsétek, hogy mindenki ennek megfelelően tudja az egyéb elfoglaltságait tervezni.

Ne felejtsetek el minden találkozóról jegyzőkönyvet készíteni és körbeküldeni azt a találkozótól számított 1 napon belül, amíg az emlékek még frissek.

4. Legyetek kreatívak!

A munkavédelmi bizottság sikerességének kulcsa, hogy érdekes, friss és látható maradjon. Próbáljatok meg minél több embert bevonni és felhívni a figyelmüket a bizottság munkájára. Érdemes lehet például a bizottság számára egy logót terveztetni, a különféle vállalati napokon megjelenni, információs kampányt szervezni, stb.

5. Érezzétek jól magatokat!

A munkahelyi biztonság témája nem kell, hogy unalmas legyen. Legyünk őszinték, az értekezletek könnyen unalmassá válhatnak. Pörgessétek fel őket egy kicsit az alábbi javaslatokkal:

  • Nyáron érdemes lehet a szabadban tartani a találkozót.
  • Szervezzetek évente látogatásokat más cégekhez, hogy megnézzétek, ott hogyan kezelik a biztonság és egészség kérdéseit.
  • Vegyetek részt csapatépítő feladatokban.
  • Hívjatok meg szakértőket előadni változatos témákban

És egy utolsó javaslat: ne felejtsétek el a kávét és a kekszet!