A home office (távmunka) lehetősége – főként a szolgáltató szektorban – eddig is adott volt. Azonban a 2020-ban kezdődő koronavírus járvány felgyorsította a még vonakodó cégek távmunkára való átállását is. Azonban még mindig rengeteg olyan cég van, ahol nem tudják, hogy a távmunka típusú munkavégzésre is vonatkoznak a munkavédelmi előírások.

Pedig a Munkavédelmi Törvény1 VII/A fejezete szabályozza a távmunkára, vagyis példának okáért a home office-ra vonatkozó kereteket. Ennek oka többek között az, hogy bár a munkavégzésre a munkavállaló által biztosított helyiségben kerül sor, ez is szervezett munkavégzésnek minősül.

Hogyan biztosíthatod a legális távmunkát?

Törvényes home office-t akkor biztosíthatsz a munkavállalóidnak, ha:

  • külön megállapodást köttök a távmunka végzéséhez fűződő feltételekről,
  • a kollégáidat a távmunka kritériumainak megfelelő munkavédelmi oktatásban részesíted,
  • a home office helyszínére (több távmunkát igénybe vevő kolléga esetén helyszíneire) vonatkozóan is elkészíted vagy elkészítteted a munkahelyi kockázatértékelést,
  • adott munkavállaló pedig vállalja, hogy munkáltatói engedély nélkül nem változtatja meg a munkakörülményeket.

Mindez azt jelenti, hogy munkáltatóként neked vagy a megbízottadnak a hatályos munkavédelmi szempontok alapján fel kell mérned azt a helyiséget, illetve ingatlant, ahol a távmunka zajlana.

Természetesen ennek is megvannak a maga kritériumai, hiszen az ingatlanba csak akkor léphetsz be te vagy a munkavédelmi képviselőd, ha arra előzetesen engedélyt kaptál a munkavállalótól. 

Ekkor is csupán azzal a céllal tartózkodhatsz a lakásban vagy házban, hogy felmérd a munkakörülményeket és elvégezd a kockázatértékeléshez szükséges helyszíni felmérést. Ha mindent rendben találtatik, létrejöhet a megállapodás a távmunkáról.

Home office esetén ki biztosítja a szükséges eszközöket?

A törvény ebből a szempontból igen rugalmas, hiszen a szükséges információtechnológiai és számítástechnikai eszközöket biztosíthatja a munkáltató, de akár a munkavállaló is. Mindez abból a szempontból nézve praktikus, hogy ha a home office helyszínén csak egy PC-nek van hely. 

Amennyiben a kollégák saját eszközt használnak, ezeket is alá kell vetni a kockázatértékelésnek, hogy meggyőződj az eszközök biztonságos voltáról: működőképes-e, biztonságosan van-e elhelyezve az adott eszköz és gépek-e a csatlakozók-kábelek stb. (És ha már itt tartunk, annak is érdemes utána menni, hogy adatvédelmi szempontból mennyire felel meg a gép a vonatkozó adatvédelmi törvény / GDPR előírásoknak.)

Tudtad? A távmunka helyszínére a munkavédelmi hatóságok is kiszállhatnak!

A területileg illetékes munkavédelmi hatóság emberei nemcsak a cég székhelyén, illetve telephelyén ellenőrizhetik a munkavédelmi előírások betartását, hanem a home office helyszínén is. 

Igaz, erről mind a munkáltatót, mind a munkavállalót az ellenőrzés előtt minimum 3 nappal tájékoztatnia kell. Ebben az esetben munkáltatóként a te felelősséged, hogy beszerezd a munkavállalótól az ingatlan területére való belépéshez kellő hozzájárulást, legkésőbb az ellenőrzés megkezdéséig. Maga az ellenőrzés egyébként kizárólag munkanapokon, reggel 8 és 20 óra között történhet.

Átállítanád a vállalkozásod home office-ra, de nincs kapacitásod elvégezni a munkahelyi kockázatértékelést? Bízd ránk magad, időt és energiát spórolunk neked, szakszerű és a törvényeknek megfelelő szolgáltatás mellett.