Tűz nemcsak a tűzvédelmi előírások be nem tartása során keletkezhet a vállalkozásokban. Ráadásul a közhiedelemmel ellentétben, nemcsak a gyártó üzemek vagy veszélyes hulladékkal, gyúlékony anyagokkal foglalkozó cégek vannak kitéve a kockázatnak, hanem akár irodaházak is. Cikkünkben ezért annak járunk utána, hogy mi okozhat tüzet a munkahelyen?

A tűz vállalkozásokra gyakorolt hatása katasztrofális lehet. A személyi sérülésektől és halálos áldozatoktól kezdve, a munka kényszerű leállításán át a pénzügyi veszteségekig bezárólag számtalan módon kárt okozhat a cégeknek. Vannak, amelyek soha nem heverik ki a következményeket. Éppen ezért érdemes szem előtt tartani, hogy mik azok a mozzanatok, események vagy tárgyak, amelyek fokozzák a tűz kialakulásának kockázatát a munkahelyen. 

A tűz leggyakoribb okai a munkahelyen

  1. Hibás elektromos berendezés / elavult elektromos hálózat

A hibás elektromos berendezések és az elavult hálózat jelentős veszélyt jelenthetnek az alkalmazottakra és vállalkozásokra egyaránt. A rosszul lefektetett, megtört vagy laza vezetékek, a hibás/régi berendezések és a túlterhelt aljzatok csak néhány példa, amelyek szikrát vagy túlmelegedést, ezáltal tüzet okozhatnak.

Ezen felül a kockázatcsökkentés érdekében kötelező minden elektromos berendezést rendszeres időközönként felülvizsgálni. Emellett használatuk előtt tesztelni kell ezeket az eszközöket, hogy megbizonyosodjunk a megfelelő működésükről és arról, hogy nem jelentenek biztonsági kockázatot.

  1. Gyúlékony/éghető anyagok

Minden olyan helyiségben, ahol fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyagokat, például papírt, fát, kartont tárolnak, gondoskodni kell a biztonságos tárolásukról. Ha hagyjuk, hogy ezek az anyagok felhalmozódjanak, tüzelőanyagként működhetnek és elősegíthetik egy kisebb tűz kitörését. 

Ennél szigorúbb szabályok vonatkoznak az éghető folyadékokra és gázokra, valamint a veszélyes hulladékokra, vegyi anyagokra, amelyeket a vonatkozó törvényi előírások szerint elkülönítve és speciális biztonsági előírásoknak megfelelően kell tárolni. Ezeknek az anyagoknak a tárolása, ártalmatlanítása és kezelése elengedhetetlen. 

  1. Dohányzás

A cigaretta parazsa miatt könnyen lángra kaphatnak a gyúlékony anyagok, például a levelek, papírok és egyéb, a szemetesben található tárgyak. Ezért létfontosságú, hogy a munkatársak számára, valamint a cég számára egyaránt biztonságos, kifejezetten dohányzásra kijelölt területet biztosítsunk a tevékenységhez, egy külső helyiségben, nem az épületen belül.

  1. Hanyagság és emberi hiba

A gondatlanság és az emberi hiba a munkahelyi tűz kialakulásának nem elhanyagolható okai közé tartoznak. A munkavégzéshez biztosított gépek és berendezések nem rendeltetésszerű használata, valamint az egészségügyi, tűzvédelmi és biztonsági irányelvek be nem tartása, a gyúlékony folyadékok kiömlése és a berendezések túlzott használata is szerepet játszhat a tűz kialakulásában.

Ennek kockázata csökkenthető, ha gondoskodunk arról, hogy a kollégák teljes mértékben tisztában vannak a követendő tűzvédelmi irányelvekkel, illetve ismerik a kifejezetten cégre szabott tűzvédelmi szabályzatot is. A tűzvédelem irányelveiről és a tűz kialakulását növelő kockázatokról rendszeres időközönként fel kell frissíteni a tudásukat, hogy emlékeztesse őket a tűzveszélyekre és azok csökkentésére.

  1. Hibás tűzérzékelők

Bár a tűzjelző berendezés és eszközeik közvetlenül nem okoznak tüzet, a gyakori ellenőrzésük, a tűzjelzők karbantartása és szervizelése, jobban mondva annak elmulasztása végzetes lépés lehet, hiszen így a cég gyakorlatilag védtelenné válik abban a tekintetben, hogy nem lesz olyan védelmi vonal, ami időben hírt adjon az esetleges tűz keletkezéséről. 

Ezért kell megbizonyosodik arról, hogy a tűzjelző érzékelők megfelelően működnek és még a tűz kialakulásának korai szakaszában, jelezni fognak. Lehetővé téve a tűz elleni védekezés mielőbbi megkezdését, még akkor, amikor a tűz nem harapózott el túlságosan. 

  1. A konyha

A munkahelyi tüzek másik gyakori helye a cég konyhája. Az ételek elégetése, a főzőberendezések felügyelet nélkül hagyása és az éghető anyagok használata kockázatot jelent. Ezért fontos, hogy a kollégák teljes mértékben tisztában legyenek az itt követendő protokollal, a tűzveszély kockázataival. 

  1. Rendetlen és piszkos munkahely

A túlságosan tele lévő, ritkán ürített kukák és a rosszul szellőző helyiségek elősegíthetik a tüzek növekedését. Hasonlóképpen, ha elfelejtjük megtisztítani a számítógépet vagy más elektromos berendezést, abban egy idő után felgyűlik a por, ami túlmelegedést okozhat a gépnél. Ez is a tűz kiváltó oka lehet, ahogy az is, ha letakarjuk a szellőzést igénylő gépeket. 

  1. Gyújtogatás

Bár nem ez a leggyakoribb ok, a szándékos gyújtogatást sem lehet egyértelműen kizárni az okok közül, sőt! Különösen az ipari és kereskedelmi vállalkozásokat eshetnek áldozatul gyújtogatásnak, főleg akkor, ha az épületet gyakran hosszú ideig felügyelet nélkül hagyják. 

De egy elbocsátott alkalmazott dühét sem szabad lebecsülni. Ilyen esetekben a titok nyitjára a CCTV kamerák és mozgásérzékelős lámpák elhelyezése az ingatlan körül elrettentő hatással bírhat, míg a tűzjelző riasztók időben értesíthetnek a tűzveszélyről.

Hogyan csökkenthető a tűzveszély a munkahelyen?

Mindenekelőtt a cégre szabott tűzvédelmi szabályzat, a megfelelő menekülési útvonalak és protokollok kialakítása és a kiürítés gyakoroltatása a legfontosabb. Ezek gyakorlatilag lefedik azt, hogyan kerülhetjük el a tűz kialakulását és azt is, hogy mit tehetünk, ha már megtörtént a baj.

Emellett erősen ajánlott kerülni a hálózati aljzatok túlterhelését és rendszeresen ellenőrizni kell az elektromos berendezéseket, hogy megbizonyosodhassunk arról, hogy jó állapotban vannak és biztonságosan használhatók. Ugyanígy, a tűzjelző berendezések és riasztók működését, illetve állapotát is rendszeresen tesztelni kell.

Ugyanakkor minden fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot a telephelyen vagy irodán kívül kell tartani, illetve gondoskodni kell az ártalmatlanításukról is. Ami a kollégákat illeti, számukra nemcsak a tűzvédelmi oktatást kell biztosítani, hanem egy dohányzásra kijelölt területet is, az épületen kívül.  

Ami pedig alapvető lenne, az a tiszta és rendezett munkakörnyezet a cég minden részlegén. Különös tekintettel a megfelelő mértékű szemétszállításra, illetve a portalanításra, hogy ne melegedjenek túl a gépek. De ez természetesen már csak a jéghegy csúcsa.